De anti-werkstresschallenge: durf jij de uitdaging aan?

Een beetje stress kan geen kwaad. Maar is stress tegenwoordig jouw nieuwe staat van zijn, dan is het tijd om aan wat knoppen te draaien. Omdat wij niets liever willen dan van jou een Gelukkige Professional maken, grijpen we het fenomeen ‘week van de werkstress’ aan om ons eens goed in het onderwerp vast te bijten. Met concrete oplossingen tot gevolg. En omdat informatie en tips al doende beter beklijven, hebben we er een challenge van gemaakt. Durf jij de uitdaging aan?

We hebben hieronder voor een week aan oefenvoer voor je. Deze webpagina is dan ook de centrale plaats voor de dagelijkse uitleg, opdrachten en tips. De rest spreekt voor zich. Klaar in 3, 2, 1…. werkstress verminderen maar! Veel succes én plezier.

Dag 1 – Werken aan je professionele persoonlijkheid

Professionele persoonlijkheid; de term impliceert dat die anders is dan je identiteit in je privé-leven. Al zit daar een kern van waarheid in, de twee liggen erg in elkaars verlengde. Want waar jouw persoonlijke zelf om je basisbehoeften, kijk op de wereld en karakterstructuur draait, gaat jouw professionele zelf om wat jou kleur geeft op de werkvloer, over het werk dat je doet, je talenten en de manier waarop je invulling aan jouw functie geeft.

Werk je aan je professionele persoonlijkheid, dan vergroot je jouw duurzame inzetbaarheid en wendbaarheid. Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden hangt daarmee samen. Vaardigheden die je privé misschien helemaal niet nodig hebt. Op het gebied van nieuwe businessmodellen bijvoorbeeld, door nieuwe wetgeving of veranderd arbeidspotentieel. Op professioneel vlak kunnen ze van onschatbare waarde zijn.

Want een goed ontwikkelde professionele persoonlijkheid leidt over het algemeen niet alleen tot een succesvollere loopbaan, betere communicatie en een hoop goed benutte kansen. Het vergroot ook je gevoel van eigenwaarde en geeft je zelfvertrouwen een boost. Het kan daarnaast bijdragen aan een positievere houding ten opzichte van jouw eigen professie. En je raadt het al: dat alles heeft een positieve uitwerking op jouw werkstresslevels.

Opdracht:
Bekijk deze presentatie over het model van de professionele persoonlijkheid. Doorloop alle elementen uit de sheet ‘Professionele zelf’ en ga bij jezelf na of je jouw eigen professionele zelf op alle genoemde punten goed genoeg kent. Check ook eens of jezelf goed kent als het gaat over jouw persoonlijke zelf en je ontwikkelkader en of je je context goed helder hebt.  Is er een element waarover je onvoldoende kunt vertellen, ga dan op onderzoek uit. Snuffel op internet, vraag Siri of Google Assistant om raad of ga in gesprek met collega’s, vrienden of familie. Leer jezelf kennen waar het jouw professionele ik betreft.

Dag 2 – Werkstress in beeld

Werkstress kan vele oorzaken hebben. De meest voordehandliggende is natuurlijk druk en drukte op de werkvloer. Maar ook een niet goed passende functie, te veel of te weinig autonomie, een negatieve, grimmige werksfeer en ongewenst gedrag van collega’s kunnen eraan bijdragen. En dan zijn er nog de combinatiefactoren. Een druk gezinsleven in combinatie met je baan bijvoorbeeld. En wat te denken van alle perikelen rondom corona…

Opdracht:
Hou een week lang bij wat je onder werktijd doet. Want wat zijn taken die je uitvoert? En hoeveel stress geeft iedere taak jou op een schaal van 1 tot 5? Evalueer je bevindingen aan het einde van de week en trek conclusies over jouw werkstress. Is het er nauwelijks? Of is het er juist veel? En ervaar je (te) veel stress, wat doe je dan om jouw stresslevels naar een acceptabel niveau te krijgen?

Dag 3 – Bevlogenheid en werkgeluk

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bevlogen werknemers beter presteren. Die bevlogenheid heeft niet heel veel met euro’s te maken, maar met van je werk houden, met energie en vitaal toegewijd je werk doen. Bevlogenheid kun je aan 9 uitspraken herkennen:

  1. Mijn werk inspireert me
  2. Ik ben enthousiast over mijn baan
  3. Ik ben trots op wat ik doe
  4. Als ik ’s ochtends op sta, heb ik zin om aan het werk te gaan
  5. Als ik werk, bruis ik van de energie
  6. Als ik werk, voel ik me fit en sterk
  7. Wanneer ik heel intensief aan het werk ben voel ik mij gelukkig
  8. Ik ga helemaal op in mijn werk
  9. Mijn werk brengt mij in vervoering

De bovenstaande elementen zijn ontleend aan het bevlogenheidsonderzoek van hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Arnold Bakker. Stuk voor stuk zijn ze van invloed op jouw eigen bevlogenheid. Op die positieve toestand van opperste voldoening die wordt gekenmerkt door vitaliteit, toewijding en absorptievermogen.

Opdracht:
Waardeer iedere uitspraak op een schaal van 1 tot 5 waarbij 1 staat voor ‘niet of nauwelijks aanwezig’ en 5 voor ‘heel vaak of altijd’ aanwezig. Tel vervolgens het aantal punten bij elkaar op. Hoe ver ligt jouw score af van het totaal van 45 punten?  Wat kun je uit jouw score afleiden over jouw bevlogenheid?
Mocht je nu tot de conclusie komen dat er wat schort aan jouw bevlogenheid en je wilt hier wat aan doen, lees dan dit artikel eens over werkgeluk en ontdek aan welke knoppen jij kunt draaien om jouw werkgeluk en daarmee jouw bevlogenheid omhoog te brengen.

Dag 4 – Ken jezelf en je maskers

Stress kan ook ontstaan doordat je geraakt wordt in een persoonlijk thema. Als er situaties in je werk zijn die je uit je evenwicht halen, die angst en onzekerheid oproepen of boosheid en frustratie triggeren. Het kan zinvol zijn om te onderzoeken wat er bij jou van binnen gebeurt en aangeraakt wordt waardoor je in die emotie stapt. En wat in zo’n geval jouw strategie is om die situatie het hoofd te bieden.

Vaak zetten we namelijk maskers op in situaties die we lastig vinden. Bewust of onbewust. Maskers helpen ons, beschermen ons, maar houden ons ook weg van ons authentieke, vrije zelf.

Om beter met stressvolle situaties om te gaan, is het zinvol om te ontdekken wat de maskers zijn die jij met regelmaat opzet en waar ze hun oorsprong vinden. Want door te snappen waarom je doet wat je doet en te erkennen waar dit gedrag vandaan komt en wat je ermee probeert te bereiken, kun je op zoek gaan naar andere, vaak effectievere manieren om met je omgeving om te gaan.

Een heel mooi inzichtgevend model om je eigen onderzoek te doen naar je maskers is het model van de karakterstructuren.

Opdracht:
Doe de gratis test via deze link en ontdek jouw eigen karakterstructuren. Lees er meer over in dit blog.

Er valt overigens heel veel te ontdekken en te leren rondom het model van de karakterstructuren. Gun jezelf een coachinggesprek met ons om de testresultaten te bespreken en een eerste verandering in je persoonlijke zelf in gang te zetten.

Dag 5 – Een leven lang ontwikkelen

Wil je verzekerd blijven van werk en een plek op de arbeidsmarkt houden, dan zul je aan jezelf en je professionaliteit moeten blijven werken. Dat klinkt heel logisch en je bent het er in principe waarschijnlijk ook wel mee eens. Maar als puntje bij paaltje komt, hoe pak je het dan aan? Hoe zorg je dat je op een goede manier aan jezelf blijft werken en op die manier het beste uit jezelf en je loopbaan haalt?

Opdracht:
Onderzoek vandaag eens wat de trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied of branche zijn. Neem ook de tijd om helder te krijgen hoe ze van invloed (gaan) zijn op jouw eigen werk. Bepaal of je voldoende mee kunt wat betreft die ontwikkelingen, of dat er werk aan de winkel is. 

Mocht je het nog niet weten, vraag dan ook binnen jouw organisatie na wat de koers is die de komende jaren gevaren wordt. En wat dat concreet vraagt van iemand in jouw functie. Wat moet je verder ontwikkelen op het gebied van kennis, gedrag en vaardigheden? En wat qua persoonlijkheid? Wie of wat kan je daarbij helpen?

Dag 6 – Heb oog voor alternatieven

Duurzaam inzetbaar blijven betekent ook weten in welke functies en omgevingen je nog meer tot je recht komt. Op welke plekken jouw talenten ook tot hun recht komen, mocht je een overstap op een bepaald moment willen of moeten maken. Het is dus heel normaal en gezond om je ogen en oren open te houden. Zelfs als je nu voor je gevoel prima op je plek zit. Je kunt maar voorbereid zijn. En de alternatieven kennen, geeft een zekere vorm van rust. Het haalt de druk een beetje van de ketel. Want je functie of werkplek nu, die hóéft het niet per se helemaal te zijn. Je hebt nog allerlei andere mogelijkheden. 

Opdracht:
Check welke banen nog meer bij jou zouden passen door middel van dit overzicht met overstapberoepen. Of ontdek alternatieven via www.nationaleberoepengids.nl. Speur aan de hand van je interesses of je competenties naar interessante beroepen en ontdek wat er nog meer bij je past. Sta open voor alles en laat je verrassen. Want het zijn soms de meest voordehandliggende richtingen waar je tot op heden zelf nooit aan had gedacht…

Dag 7 – Ruimen, ruimen en nog eens ruimen…

Wist je dat rommel voor stress kan zorgen? Rondslingerende spullen, een ontploft bureau en andere rotzooi zijn stuk voor stuk onrustzaaiers, die effect hebben op je stressniveau. Een opgeruimd huis met een geordende werkplek zorgt voor rust in je hoofd. En vanuit het comfort van de orde in huis, groeit je creativiteit en levenslust ook nog eens. Twee vliegen in één klap dus!

Opdracht:
Ruim vandaag je leefomgeving op. Pak je huis en in het bijzonder je werkplek aan. En ook je computer, je tas en je auto moeten eraan geloven. Heb je alles aan kant? Dan zul je direct merken dat je jezelf rustiger voelt en dat je je beter kan focussen op je privé en werk.

Voor wat tips over hoe je je werkplek het beste kunt opruimen verwijzen we je graag door naar hier.

It’s a wrap! 

De anti-werkstresschallenge is voorbij. Bedankt voor je deelname! We hopen dat onze opdrachten en tips je geholpen hebben om de balans (weer terug) te vinden tussen werk en privé, uit- en aanstaan en energiegevers en -vreters. Probeer de tips en opdrachten ook ná de challenge op te volgen, zo blijf je er de vruchten van plukken.

En mochten we je nog ergens bij kunnen helpen, dan weet je ons te vinden!

Heb je een vraag? Idee? Tip? Of opmerking?

Gratis e-book 'De 10 geheimen van een Gelukkige Professional'