Wanneer een pitch het verschil maakt

De afgelopen maanden heb ik volop genetwerkt en bijeenkomsten bezocht waarin onder meer ‘jezelf pitchen’ op de agenda stond. Soms mocht ik zelf mijn pitch doen en andere keren luisterde ik naar de pitches van anderen. Bedoeld om de ander vooruit te helpen.

Pitchen is niet makkelijk; zeker als je het niet vaak doet of er nog maar pas mee begonnen bent. Of misschien nog zoekende bent naar je missie of doel.

Toch loont het om te blijven zoeken naar een pitch die pakt. Die je toehoorders in de denkstand zet en met waardevolle en nuttige aanbevelingen en doorverwijzingen laat komen. Of zo nieuwsgierig worden naar jou en dat wat je te bieden hebt, dat er geïnteresseerde vragen komen.

Een goede pitch herken je aan het volgende:

  • Het is heel helder tot wie je je richt; degene met of voor wie je graag zou willen werken, herkent zich er direct in
  • Is kort en krachtig; in 30 tot 60 seconden kun je al ijzersterk pitchen
  • Benoemt de pijn/worsteling van degene met wie je graag in gesprek komt
  • Benoemt het resultaat van jouw inbreng en inzet (dus niet het hoe)

En het liefst zit er in je pitch ook een zoekvraag. Met wie wil je graag in contact komen? Over welke bedrijven wil je meer te weten komen? Wie of wat kan je een stap vooruit helpen om je doel te bereiken? Hoe concreter, hoe beter!

Want welke zoekvraag levert de meeste kans op resultaat op?

  1. Ik kom graag in contact met HR-managers binnen de zorgsector vanwege alle transities die er op dit moment in de zorg gaande zijn;
  2. Ik ben op zoek naar contact met Petra Jansen, HR-manager van EenZorg in Utrecht vanwege de reorganisatie die daar op dit moment speelt en de boventalligheid die dat met zich meebrengt.

Benieuwd naar jouw mening dus laat het me weten door een reactie achter te laten onderaan dit artikel.

Wat echt essentieel is voor een krachtige pitch ervoer ik vorige week tijdens een bijeenkomst waarin een aantal werkzoekenden zich mochten voorstellen en 3 minuten mochten pitchen. De zaal was gevuld met ongeveer 40 werkgevers die allemaal bereid waren om te helpen. Inclusief ikzelf.

En wat me vorige week duidelijk werd (en dus inspiratie voor dit artikel gaf J), is dat je pitch het krachtigst is als je begint met een helder statement over wat je zoekt. Wat je doel is. En niet eerst uitgebreid vertellen over wie je bent en wat je kunt. Mijn aandacht verslapt dan waardoor als het er op aankomt ik je dus niet vooruit kan helpen.

En dat is wel wat ik wil. Ik wil als mens graag helpen. Het geeft me een fijn gevoel. Daarnaast geldt: geven loont. En zo werkt het ook voor het merendeel van de mensen in je omgeving. Maak er handig gebruik van.

Het brein heeft een doel nodig. Geef de breinen van mensen in je netwerk een doel en ze gaan, net als een Google-zoekmachine, op zoek naar hoe ze je kunnen helpen. Dus: wat wil je? Waar ben je naar op zoek? Als je vervolgens vertelt waarom jij ook kunt wat je wilt, dan zal mijn breinzoekmachine makkelijker tot zoekresultaten komen.

Doe dat bovenal kort; onze spanningsboog werkt het beste bij een korte en duidelijke boodschap. En wees concreet. Hoe concreter hoe beter!

Gratis e-book