Veranderen wordt makkelijker met dit in je achterhoofd

Dagelijks zijn wij aan onze coachtafel in de weer met professionals meer werkgeluk willen en die tot het inzicht zijn gekomen dat ze daarvoor wat aan zichzelf willen veranderen. Die de wens hebben om een betere versie van zichzelf te worden. Wat veel professionals niet weten, is dat ze hier zelf al snel stappen in kunnen zetten.

We delen graag een aantal van die stappen met je; wellicht helpen ze jou ook als jij op het punt staat om die betere versie van jezelf te worden.

Zo werken we bijvoorbeeld met het besef dat we stuk voor stuk allemaal beter in veranderen zijn dan we soms denken. Ja, ook jij! Want niemand’s leven is meer hetzelfde dan pakweg 10 jaar geleden. In die tijd maakte Netflix nog maar amper deel uit van ons leven, was social media nog bij lange na nog niet zo groot en impactvol als het nu is, kon je alleen nog maar dromen van zelf-rijdende auto’s en bestaat er nu haast geen leven meer zonder onze smartphones. Nu lijken dit wellicht open deuren maar als je er echt bij stil staat, verandert er ongemerkt in ons leven continu een heleboel. Door je daar bewust van te worden, ontdek je dat je beter tegen veranderingen kunt dan wellicht gedacht.

Er zijn daarnaast een aantal drijfveren die maken dat mensen kunnen veranderen. In onze gesprekken zijn we daar alert op en zorgen we ervoor dat we deze drijfveren wakker maken als ze er onverhoopt nog niet zijn.

  • Zo zal iemand de noodzaak moeten voelen om te veranderen. Zonder gevoelde druk wordt het lastig en blijft iemand zitten waar ie zit. Gewoon omdat dat van nature hetgeen is wat een mens doet: de situatie houden zoals ie is. Het moet voor hem of haar duidelijk zijn waar hij of zij naar toe moet bewegen; dus wat is de stip op de horizon? Met welk gedrag moet gestopt worden en vervangen worden door nieuw gedrag?
  • Als het gaat om een verandering op je werk, zorg er dan voor dat je je betrokkenheid bij dat veranderproces vergroot. Ga op onderzoek uit, verdiep je in het hoe en wat van de verandering. Ook al voel je weerstand tegen dat wat de organisatie van plan is of wat je leidinggevende van je vraagt. Hoe meer betrokkenheid, hoe hoger de energie, hoe meer passende oplossingen je zult gaan vinden om de verandering door te maken.
  • Een andere belangrijke: neem zelf je eigen innerlijke belemmeringen actief weg. Merk ze op, snap waar ze bij je vandaan komen en zoek naar een manier om ze te elimineren.
  • En neem de ruimte om te veranderen. Soms willen we dat een verandering van de ene op de andere dag geregeld is. Zo werkt het helaas niet. Maar vertrouw erop: uiteindelijk zal iedereen stappen kunnen zetten, dus ook jij.
  • Veranderen gaat met ups en downs. Het ene moment voel je je king of the hill omdat je merkt dat je stappen vooruitzet en dichterbij je doel komt. Om op het andere moment weer in precies dezelfde oude valkuil te stappen en het gevoel te hebben dat je maar niets opschiet. Dit hoort er allemaal bij. Uit ervaring weten we dat met zelfreflectie en focus je echt steeds dichterbij die gewenste ik komt.

Veranderen kost gemiddeld 66 dagen heeft onderzoek aangetoond. Let op het woord ‘gemiddeld’. Sommige veranderingen duren beduidend langer; afhankelijk van de impact die de verandering op iemand’s leven heeft en de veer- en veranderkracht van iemand. Hoe dan ook: ander gedrag aanleren duurt vaak even.

In de basis willen we niet veranderen; ons brein gedijt het best bij rust wat stabiliteit betekent en dus overleving. Daardoor zul je bij een verandering (zeker als ie niet gewenst is door jou zelf) in eerste instantie een terugtrekkende beweging willen maken. Hou daar rekening mee, snap dat het zo werkt.

Want veranderen betekent altijd iets loslaten, iets verliezen. Ook als je de verandering toe juicht. Er is namelijk een einde van iets. Dat doet wat met een mens. Wees je hier van bewust en besteed aandacht aan dat einde. Bij veranderen hoort ook altijd een in-between-periode. Het oude is er immers niet meer (niet meer zoals je het gewend was) en het nieuwe is er ook nog niet. Een periode van onrust en chaos waarin ons innerlijke systeem soms de neiging vertoont weer terug te willen naar hoe het was en toch ook nieuwe dingen uitprobeert en kansen probeert te pakken. Om daarna naar de fase te gaan waarin het nieuwe steeds meer een plek in je leven krijgt.

Ken je het effect van positiviteit op iemand’s doen en laten? Dit filmpje laat op een hele treffende manier zien wat het met iemand kan doen als er positiviteit dan wel negativiteit om hem of haar heen is. Hoeveel positiviteit is er om jou heen op dit moment?

Dan tot slot nog een paar helpende principes uit de NLP-wereld.

Als de een het kan, kan de ander het leren. Zijn er mensen in jouw omgeving die doen wat jij zo graag wil kunnen? Ga eens met die ander in gesprek en vraag hem of haar het hemd van het lijf over hoe hij zo goed doet wat hij doet. Wat denkt hij? Wat voelt hij? Waar hij gelooft hij in als ie doet wat ie doet? Hoe denkt ie bijvoorbeeld over zichzelf? Wat vindt hij belangrijk in die betreffende situatie? Ga op onderzoek uit en probeer dat wat je hoort eens uit op je eigen situatie.

En ieder gedrag heeft een positieve intentie. Let wel: voor degene die het gedrag laat zien. Mocht de door jou gewenste verandering niet zo snel gaan als je wil en je merkt aan jezelf dat je omtrekkende bewegingen maakt, ga dan eens op zoek in jezelf naar wat dat deel in jou dat nog niet zo vooruit wil, met dat gedrag probeert te bereiken of te vermijden. Als je begrijpt waarom dat deel doet wat ie doet, kun je zoeken naar een andere manier waarin je die achterliggende reden niet hoeft op te geven maar wel ander meer helpend gedrag kan laten zien.

Gratis e-book 'De 10 geheimen van een Gelukkige Professional'