Ontdek jouw persoonlijke arbeidsmarkt

In het zoeken naar werk dien je niet alleen te weten wat voor functie je zoekt, maar ook hoe de door jou gewenste werkomgeving er uit ziet en welke andere wensen je hebt over je toekomstig werkgever. Om daarna op zoek te gaan naar bedrijven die bij dit plaatje passen en zo je persoonlijke arbeidsmarkt in kaart brengen. Hieronder volgen een aantal tips en adviezen.

De werkomgeving Naast de taken en verantwoordelijkheden die een baan aantrekkelijk maken, speelt ook de werkomgeving een belangrijke rol. Zoals de collega’s waar je graag mee samenwerkt, de eigenschappen die je in je leidinggevende zoekt en de soort werkplek waar je graag werkt.

  • Collega’s: schrijf eens voor jezelf op welke eigenschappen je graag in je toekomstige collega’s tegenkomt. Zoals bijvoorbeeld hulpvaardig, intellectueel georiënteerd, actief, snel en energiek of ambitieus en gedreven.
  • Leidinggevende: wat verwacht je van je leidinggevende? Welke eigenschappen wil je dat hij of zij bezit?
  • Werkplek: hoe ziet je fysieke werkplek er idealiter uit? Wil je binnen of buiten werken? Iedere dag op dezelfde plek, telkens ergens anders of ga je graag naar het buitenland? Werk je graag in een omgeving waar telkens wat gebeurt of liever in een afgesloten omgeving waar je je op je werk kunt concentreren?

Soort organisatie Welke kenmerken zijn belangrijk voor je in een organisatie? Denk aan branche, de organisatiecultuur, locatie en de grootte.

  • Branche: in welke branche of markt wil je graag werken? De zorg, industrie, consumergoods, business to business, telecom, retail en ga zo maar door…
  • Cultuur: een organisatiecultuur is het patroon van waarden, doeleinden, normen, verwachtingen en dergelijke die voor het functioneren van de organisatie van belang zijn. Welke cultuurkenmerken zijn voor jou belangrijk?
  • Locatie: hoe ver ben je bereid te reizen voor werk? Niet meer dan 10 kilometer met de fiets of is 1 uur met de auto acceptabel voor je?
  • Grootte: hoe groot of klein is jouw ideale werkgever? Meestal wordt de gewenste grootte aangegeven door het aantal personeelsleden (bijvoorbeeld niet meer dan 50 medewerkers of minstens 500 medewerkers of …) maar ook omzetcijfers of de afzetmarkt (regionaal, internationaal etc) kunnen criteria zijn.

Jouw persoonlijke arbeidsmarkt

Oftewel: Breng de werkgevers in kaart die passen bij de kenmerken die je hierboven hebt omschreven.

  1. Pak de landkaart en omcirkel met een dikke stift het gebied dat je bereid bent te reizen voor je werk.
  2. Welke plaatsen in dat gebied vallen op? Welke namen van bedrijven komen er spontaan bij je naar boven bij het zien van je eigen zoekgebied?
  3. Breng in kaart welke bedrijven in dit gebied actief zijn in de branche waar jij wilt werken. Gebruik daarvoor internet, bijvoorbeeld www.kvk.nl of www.google.nl (mijn beste vriend bij dit soort opdrachten).
  4. Bezoek de websites van deze bedrijven om meer te weten te komen over de grootte, cultuur, activiteiten en eventuele andere wetenswaardigheden. Hier kun je overigens ook zomaar op vacatures stuiten!
  5. Gebruik ook je netwerk, dus de mensen om je heen, om namen van en informatie over bedrijven (stap 3 en 4) te verzamelen. LinkedIn is daar overigens een perfect hulpmiddel voor!
  6. Verzamel zo minstens 50 bedrijven (jawel :-)!) en rangschik ze door een top 20 te bepalen van bedrijven die jou het meest interesseren.

Zo, nu heb je je persoonlijke arbeidsmarkt in beeld. En met dit inzicht kun je actief contacten gaan leggen met deze bedrijven en kansen gaan creëren. Overigens is jouw arbeidsmarkt niet statisch maar aan veranderingen onderhevig.

Immers in je onderzoek vallen er bedrijven af en voeg je nieuwe potentieel interessante bedrijven weer toe. Wat op het eerste gezicht een aantrekkelijke organisatie lijkt te zijn, kan bij nader onderzoek toch niet passen bij hetgeen je zoekt.

Het omgekeerde komt natuurlijk ook voor: dat wat aan de buitenkant niets lijkt, kan van binnen het pareltje zijn waar je naar op zoek bent.

Ons advies: blijf alert, onderzoek en sta open voor alles wat er op je arbeidsmarktpad komt!

Kopje koffie of contact?