Persoonlijk contact onderhouden is key

How to: motiveren en onderling verbinden in tijden van thuiswerk

Het is een opgave om u tegen te zeggen; je medewerkers in tijden van corona gemotiveerd houden terwijl ze thuis achter hun eigen laptop aan het werk zijn. Want de contactmomenten díé je met ze hebt verlopen veelal via de digitale weg. En er is een reële kans dat het teamgevoel afzwakt. Iedereen is immers vanuit de eigen keuken- of werktafel aan het zwoegen, de mogelijkheden tot samenwerken zijn gering en de momenten bij de koffieautomaat lijken wel uit een ander leven te zijn. Maar niets is onmogelijk. Want al vraagt het wat flexibiliteit en inlevingsvermogen, er zijn wel degelijk manieren om de spirit erin te houden. Wij vertellen je er alles over. Een tipje van de sluier: jij hebt een sleutelrol….

Persoonlijk contact onderhouden is key

Nederland werkt massaal thuis. Niets aan te doen; wat moet dat moet. En dus kunnen we er maar beter het beste van maken. Wil je jouw medewerkers blijven motiveren en de binding onderling en met het bedrijf sterk houden, dan is contact onderhouden key. Er zijn allerhande oplossingen om het weggevallen face-to-facecontact te overbruggen. Zo zijn Skype, Teams, Zoom en Facetime in deze tijden niemand meer vreemd. Maar ook een belletje, sms’je of appje volstaan prima. Het gaat om dat moment van interesse. Dat maakt een wereld van verschil.

Heb het tijdens zo’n gesprek overigens niet alleen over de inhoud van het werk, de te behalen targets en de resultaten die geboekt zijn. Stel ook vragen in de persoonlijke sfeer. Hoe gaat het met je? Hoe is het thuis? Red je het allemaal nog? Heb je dingen waar je je zorgen over maakt? Er kan van alles aan het licht komen. Van spanning om familieleden of vrienden tot zorgen om de wereld in z’n geheel. Het maakt niet zo veel uit waaróver je het samen hebt, áls je het maar samen bespreekt. Vraag ernaar en heb aandacht voor hetgeen volgt.

‘Ken je mijn thuissituatie eigenlijk wel?’

Ter illustratie: een relatie van ons draaide vorige week ontzettend veel overuren. Dat was geen probleem, omdat haar man momenteel veel thuis is en dus voor de kinderen en het huishouden kon zorgen. Nu prima behapbaar dus. Maar wat als haar man binnenkort weer op zijn werk moet verschijnen? Dan verandert de situatie en wordt de mogelijkheid om extra uren maken een ander verhaal. Haar manager leek zich daar niet van bewust te zijn. En dus vroeg ze het op de man af; ken je mijn thuissituatie eigenlijk wel? Het bleek niet het geval te zijn…

Onze ervaring is dat veel managers niet zo met de persoonlijke leefwereld van hun medewerkers bezig zijn. Logisch; ieder z’n privé natuurlijk. Maar in een tijd waarin we ons werk letterlijk en figuurlijk mee naar huis nemen, vervaagt de scheidslijn en lopen dergelijke zaken hoe dan ook door elkaar. Het maakt doorvragen noodzakelijk. Daar alleen al valt een hele wereld mee te winnen.

Zorg voor onderlinge verbinding

Ook de verbinding tussen medewerkers onderling is in deze tijd een punt van aandacht. Want samen lunchen is er niet meer bij, om nog maar niet van samen een bakkie bij de automaat doen te spreken. En ook samenwerking wordt door afstand bemoeilijkt. Wil je het teamgevoel aanwezig houden, probeer dan eens om een vrijdagmiddagborrel te organiseren. Digitaal uiteraard. De mogelijkheden daartoe zijn inmiddels zodanig, dat een online samenzijn een goed alternatief is. Extra voordeel: niemand hoeft nog naar huis toe te rijden, dus iedereen kan aan de borrel. Dat kan ontzettend gezellig worden. Ook goed voor de cohesie!

En deze coronatijd is ook een uitgelezen kans om nieuwe innovatieve en creatieve projecten op te pakken die je medewerkers boeien en binden. Zo zijn ze even bezig met iets anders dan de reguliere werkzaamheden en krijgen ze de kans te floreren in iets anders dan hun eigenlijke werk. Laat ze dingen uitwerken, al dan niet in teamverband. Zo gaan ze misschien wel met hele andere ogen naar elkaar kijken. En naar jou.

Verdiep je in medewerkerstevredenheid en werkgeluk

Hoe je het ook wendt of keert, we zitten in een crisis. Grote kans dus dat veel van jouw medewerkers nu pas op de plaats maken wat hun werk betreft. Ze zullen hun baan niet zo snel meer opzeggen op zoek naar meer uitdaging of een andere omgeving. En een vast contract wordt niet zo makkelijk meer ingeruild voor onzekerheid. Dat geeft jou als (hr-)manager de mogelijkheid om met je mensen in gesprek te gaan over de medewerkerstevredenheid binnen jouw bedrijf of afdeling. Wat kan beter? Wat moet anders? Je kunt zo actief aan de slag met aantrekkelijk werknemerschap. En daar pluk je de vruchten van, ook wanneer deze crisis weer op z’n retour is.

Grijp deze tijd ook aan om het werkgeluk van je medewerkers eens goed onder de loep te nemen. Ga met elkaar in gesprek en krijg inzicht in hetgeen jouw medewerkers nodig hebben om binnen of buiten jouw organisatie goed hun werk te kunnen doen. Wij schreven eerder al over de 9 factoren die bepalend zijn voor het werkgeluk van medewerkers. Je leest het artikel hier.

Een positieve draai geven aan de situatie

Dat het moeilijke tijden zijn, zal niemand ontkennen. Maar we hoeven niet bij de pakken neer te zitten. Benut deze lastige tijd om de banden met jouw medewerkers en de cohesie optimaal te houden, of misschien zelfs te versterken. Het verrijkt jouw werk als (hr-)manager en jou als mens, neem dat maar van ons aan. En het maakt je sterker in jouw rol van (hr-)manager. Is er uit deze hele toestand toch ook iets positiefs voortgekomen…

Inspiratie en adviezen in je mailbox?

Gratis e-book 'De 10 geheimen van een Gelukkige Professional'