Bereik je doel met deze eenvoudige tip!

Weten wat je wil bereiken of waar je naar verlangt, is één.

Maar het bereiken ervan is niet zo maar twee.

Je doel bereiken vraagt vaak namelijk van alles van je. Focus, doorzettingsvermogen, je innerlijke en externe belemmeringen kennen, ze te lijf gaan of omzeilen, stappen vooruitzetten en toch ook weer een terug. En ga zo maar door.

Een simpele en eenvoudige manier om je gefocust en op het rechte pad te houden en steeds een stap dichter bij je doel te brengen, is iedere dag een logboek bij te houden.

Het vraagt slechts 5 tot 10 minuten van je tijd dus makkelijk in je dagelijkse routine op te nemen.

Onderzoek geeft aan dat het beste moment om te schrijven en te reflecteren is vlak nadat je wakker bent geworden. Zeker als je voor je bent gaan slapen je onbewuste aan het werk hebt gezet door kort te mediteren en concrete verzoeken over je doel of verlangen aan je onbewuste te doen.

Vlak nadat je wakker bent, schijnt je brein gemakkelijk in de creatieve modus te kunnen stappen. Dus als je juist dan de tijd neemt om te reflecteren en je doelen voor die dag te noteren in plaats van je mobiel te checken, zul je eerder tot inzichten, heldere ingevingen en creatieve ideeën kunnen komen.

Daarnaast is het neerschrijven van de belangrijkste acties van vandaag een goede manier om jezelf verantwoordelijk te maken én te houden voor het zetten van stappen. Immers, als je voor de 7edag op rij een bepaalde actie of taak als belangrijkste voor die dag noteert, moet je toch eens in je eigen spiegel gaan kijken. Wat maakt dat je deze belangrijke taak telkens voor je uitschuift?

Maar wat schrijf je dan zoal neer? Waar reflecteer je op?

Kies daarin de items die voor jou op dit moment belangrijk zijn om stappen in te zetten. Want wat voor een ander helpend is en op de voorgrond staat, hoeft bij jou niet zo te zijn.

Om je wat op weg te helpen en op ideeën te brengen, dit zijn onze eigen favoriete logboek-items:

  • Ik ben dankbaar voor ….
    Bij het streven naar ons verlangen zijn we vaak bezig met wat er nog niet is en vergeten we stil te staan bij waar we dankbaar voor (mogen) zijn. Door hier je logboekmoment mee te beginnen, zet een positieve toon voor de rest van je dag
  • Mijn affirmatie voor vandaag
    Affirmaties zijn positieve, bekrachtigende verklaringen die het onderbewustzijn kunnen beïnvloeden en conditioneren en als het ware je hersenen herprogrammeren, je gedachten te trainen en het positieve in jezelf te trainen. De best passende affirmatie voor jou is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Voorbeelden van affirmaties zijn:

    • Vandaag zie ik overal mogelijkheden
    • Er is genoeg
    • Ik ben oké, jij bent oké
    • Ik heb het vermogen om het beste uit mezelf te halen
    • Er bestaat geen mislukking, alleen feedback
    • Ik hoef niet perfect te zijn
    • Ik ga het doen vandaag!
    • Ik mag er zijn
    • Ik vertrouw en geef me over
    • Etc …….
  • Belangrijkste taak van vandaag
    Wat is hetgeen je vandaag in ieder geval van je to-do-lijst af wilt kunnen vinken en waardoor vandaag je een goed gevoel gaat geven?
  • Wat zijn 2 andere belangrijke to-do’s voor vandaag?
  • Wat wordt mijn uit-mijn-comfortzone actie van vandaag?
    Immers, als je iedere dag iets doet wat je eng, lastig of raar vindt maar wat je wel dichter bij je doel brengt, moet je eens kijken waar je over een jaar staat!
  • Reflectieruimte
    Schrijf de rest van de pagina nu vol met allerlei gedachten die je hebt. Maakt niet uit hoe gek, anders, raar of meer van hetzelfde het is. Het gaat om dat je je gedachten aan papier toevertrouwt.

Vul deze lijst aan met items die jij de moeite waard vindt om bij te houden. Zo hebben wij een aantal business-items aan ons eigen logboek toegevoegd. Maakt niet uit waar je voor kiest. Als ze maar te maken hebben met het doel of verlangen waar je naar toe wilt.

Na verloop van tijd zul je merken dat het reflecteren en logboeken je meer focus, overzicht, inzicht, kracht, productiviteit en rust brengt.

Dus koop een mooi notitieboek en begin met het bijhouden van alles wat voor jou belangrijk is. Deze zomerperiode is een ideaal moment om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren en ‘m straks het najaar mee in te nemen.

Zodat je eind 2018 gave stappen hebt gezet!

Kopje koffie of contact?