Maak jezelf los

Loskomen

We zitten allemaal wel eens vast, verlamd door een te nemen besluit, onzeker over welke keuze we moeten maken. Vastzitten in boosheid of teleurstelling waar we maar niet overheen komen. Of vastzitten in een plan dat niet wil werken zoals we verwacht hadden. Vastzitten in een destructieve, herhalende dynamiek met familieleden, collega’s ofvrienden. Als we zo vast zitten, voelen dingen als onveranderlijk, verankerd, zelfs hopeloos. Het goede nieuws is: dat zijn ze niet.

Wij mensen zijn zelfs extreem ervaren in los komen, hetzelfde ding op andere manieren zien, nieuwe inzichten ontdekken en onze houding veranderen. Maar we hebben wat hulpmiddelen nodig om die beweging te creëren.

Hieronder vind je 16 manieren om los te komen. Zet ze allemaal in als je hulp nodig hebt, of oefen ermee om te zien welke manier het beste voor jou werkt.

1. Vind de redenen waarom het allemaal precies goed is.
Goed? Deze vreselijke, vervelende, niet-wat-ik-van-plan-was situatie goed? Yep. Het is goed. Je hersenen zullen vanzelf uitvinden hoe, als je ze in die richting stuurt. Zeg tegen jezelf: “Deze situatie is goed, omdat …..” en laat 5 redenen bij je opkomen. Vind in elke reden een waar punt. Hoe anders ziet het er nu uit?

2. Zet een muziekje op
Kies je favoriete liedje en kom in de stemming van dat liedje. Zet het aan op je mediaspeler of speel het af in je hoofd. Pas dan de stemming van het liedje toe op jouw kijk naar de situatie. Je kunt dan misschien de stemming van “What a wonderful World” toepassen op de ruzie met je schoonmoeder. Of je favoriete jazznummer kan je in de juiste stemming brengen voor de spoedklus die je net van je baas hebt gekregen. Hoe anders voelt het nu?

3. Ga naar grote hoogte
Sluit je ogen een maak een reis op het magische vliegende tapijt. Neem je tijd. Haal een paar keer diep adem. Als je op 3000 meter hoogte bent, laat het geweldige uitzicht op je inwerken en kijk dan eens naar beneden, vanuit de verte, naar de situatie waarin je je bevindt. Wat word je duidelijk, nu je naar het grote geheel kijkt?

The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can’t achieve itJordan Belfort

4. Vraag jezelf af “Wat zou het leuk kunnen maken?”
Tja, als we onszelf eens vaker deze vraag zouden stellen… wat een mooie wereld zou het dan worden. Laat allerlei ideeën naar boven komen die de situatie plezieriger kunnen maken. Kies er vervolgens een paar uit en probeer ze eens toe te passen.

5. Vraag om een droom
Vraag je brein om tijdens je dromen aan het probleem te werken. Leg een dromen-notitieblok naast je bed. Geef jezelf een paar dagen om de droom te dromen. Het kan enorm voor de hand liggend zijn of toepasbaar door een gebruikte metafoor.

6. Reis door de tijd
Stel je voor dat je een bezoek brengt aan een geslaagde, oudere versie van jezelf. Een versie die al voorbij deze situatie is, 15 of 20 jaar verder. Vraag je oudere ik hoe die met de situatie is omgegaan. Wat was er echt belangrijk? Welk advies kan hij of zij jou geven?

7. Reis door de tijd (met de versnelling in zijn achteruit)
Breng een bezoek aan jezelf als kind. Ga bij het jongetje of meisje dat je was op bezoek, op je favoriete plekje uit je jeugd. Ga zitten en speel een paar minuten met hem of haar. Vraag dan de jongere versie van jezelf wat die van de situatie vindt en wat hij of zij zou willen dat je deed. Welke nieuwe mogelijkheden zie je? Wat gebeurt er met het kind in jou?

8. Zeg de waarheid
Vertel de waarheid, inclusief die zaken waarvoor je bang bent om ze te delen of waardoor je je kwetsbaar voelt. Inclusief de zaken die je hebt onderdrukt of vermeden. Dat zal de dingen zeker opschudden en de stagnatie doorbreken. Wees diplomatiek, wees aardig, wees verstandig en gevoelig – maar vertel de waarheid.

9. Let op jezelf
In moeilijke situaties, zijn we geneigd ons bezig te houden met hoe anders men (die andere rare mensen) is en dat men het bij het verkeerde eind heeft.
Vestig de aandacht weer op jezelf. Wat heb je nodig om op jezelf te letten? Wat heb je nodig om niet gek te worden, om integer te handelen, en om gelukkig te zijn? Let op jouw behoeften en zie hoe anders je met de situatie om zult gaan.

10. Maak een paar tekeningen
Teken, schilder, maak een collage. Leen de stiften van je kind en ga tekenen. Laat je rechter hersenhelft de leiding nemen bij het maken van de tekeningen over je situatie. Tijdens het tekenen zul je je gevoelens verwerken en evolueren.

image

11. Geef je over, compleet.
Gevoelens als dat je tegen een muur aanloopt of tegen de stroom in moet zwemmen geven het signaal dat je je over moet geven. Overgave betekent niet dat je tolereert of goedkeurt wat er gebeurt; het betekent alleen dat je de werkelijkheid accepteert. Constateer wat er aan de hand is. Sluit er vrede mee. Haal vijf keer diep adem, adem het in. Laat je erin gaan. Merk welke nieuwe mogelijkheden en inzichten de komende paar dagen naar boven komen.

12. Verzamel nieuwe informatie
Praat met iemand die in de situatie betrokken is, maar die er waarschijnlijk anders tegenaan kijkt. Stel vijf open vragen over de situatie. Houd je aan de volgende regels: geen mening of reactie van jouw kant. Enkel korte, nieuwsgierige vragen. Geen vragen met meer dan 10 woorden. Geen “ja/nee”-vragen (zoals “Vind je dat Jolanda onredelijk is?“).
Stel “wat”- of “hoe”-vragen (“wat vind jij van dit alles?”, “wat denk jij dat er nodig is om dit op te lossen?”). Geen sturende vragen.

13. Zoek het patroon
Voelt de situatie bekend, vertrouwd? Weer zo’n autoritaire kwal? Weer iemand die jou in de steek laat? Weer een situatie waarin je je verraden of machteloos of verdrietig of wat dan ook voelt? Zoek naar het patroon: Wanneer voelde je je eerder ook zo? Dat zal je wijzen op jouw aandeel in het ontstaan van de situatie, jouw eigen inbreng en pakkie-an.

14. Ga in het water
Ooit zal de wetenschap het kunnen verklaren, dat weet ik zeker. Tot die tijd zullen we moeten vertrouwen op persoonlijke ervaringen om te weten dat er iets magisch gebeurt met het oplossen van problemen, wanneer we onze problemen te water laten. (Zelf denk ik dat het heeft te maken met ons leven in de baarmoeder).Pak een douche, neem een bad, ga zwemmen, of luister naar de watergeluiden van een fontein (op je computer). Water krijgt vastzittende zaken aan het drijven.

15. Beweeg
Ik ken topmanagers die zweren dat hun ommetje van vijf minuten tijdens de lunchpauze hun meest productieve tijd van de dag is. Door het bewegen van je lichaam krijg je je gedachten en emoties in beweging. Alleen onze vreemde cultuur die geest en lichaam scheidt laat ons denken dat de beste manier om een probleem op te lossen is om stil te zitten en het te overdenken.
Ga wandelen, doe strekoefeningen, ga naar de sportschool, ga dansen en zie wat er is bewogen.

16. Word de liefdes-agent
Ik wil geen favoriete tip van deze lijst kiezen, maar voor mij is deze de meest krachtige manier om los te komen. Ik vraag mezelf af “Hoe zou het eruit zien als ik de liefdes-agent word in deze situatie? Als ik de liefde in de ruimte, in het gesprek zou brengen?”.Of ik doe het voorstel “Mag ik de liefdes-agent zijn?”. Dit brengt me vanuit mijn angsten op een hoger doel. Het opent een nieuwe deur om dingen te zien, ontbloot nieuwe dingen die gezegd moeten worden en laat mij (en mijn ego) zien waar ik van los moet komen. Pas dan kan ik echt impact maken.

by Tara Sophia Mohr

Gratis e-book