Straalt jouw profielfoto het juiste uit?

Tijdens social media workshops krijg ik vaak vragen over profielfoto’s. Wat is nu een goede profielfoto? Waar moet ie aan voldoen?

Belangrijkste check is of je met je foto jouw eigen personal branding ondersteunt of juist niet. Dus vraag je zelf af wat je wilt uitstralen. Wat is de indruk die je wilt wekken?

Het spreekt natuurlijk voor zich dat de verschillende social media platformen verschillende soorten profielfoto’s vragen. Op LinkedIn plaats je het liefst een zakelijke foto die jouw professionaliteit ondersteunt. Op Facebook mag het zakelijke er wat vanaf maar pas je tegelijkertijd wel op dat je foto niet een te jolig vakantie- of feestgehalte heeft. Op Twitter mag het een mix zijn van een ontspannen jou en de professionele jij. Bij Pinterest is een profielfoto handig die bijvoorbeeld gelijk laat zien wat jouw professie is.

Zorg er in ieder geval voor dat alle foto’s op jouw social media platformen de uitstraling hebben die past bij jouw personal branding. Die dus allemaal jou als merk goed vertegenwoordigen.

Een mooi en handig hulpmiddel daarbij is Photofeeler. Een plek waar je je foto kunt laten testen op zijn uitstraling. Je kiest zelf of je je foto beoordeeld wilt hebben op zakelijkheid, sociabiliteit of dating.

Kies je voor de categorie ‘zakelijkheid’ dan wordt er gelet op zaken als competent, innemend en invloedrijk. Bij sociabiliteit wordt er getoetst aan de hand van zelfverzekerdheid, plezier en authenticiteit. Bij de categorie ‘dating’ gaat het om slim, betrouwbaar en aantrekkelijk.

Een tijd geleden heb ik onderstaande foto’s eens geupload en zie hier het resultaat:

En ik dacht toch echt dat de linkerfoto (die ook recenter was en ik meer mijn best op had gedaan) beter uit zou pakken. Niet dus…

Natuurlijk kun je discussiëren over de gekozen termen maar het is wel een aardige manier om gratis en voor niks aan anderen in de wereld te vragen hoe ze je foto interpreteren.

Het enige wat je ervoor hoeft te doen, is foto’s van andere Photofeelers te voorzien van jouw mening. Hoe meer je dat doet, hoe meer je ook reacties van anderen terugkrijgt.

Erg benieuwd naar de feedback die je krijgt. Laat het me gerust weten!

 

Gratis kickstarttraining Werkgeluk